lørdag 21. februar 2009

Bygging av drivhus.

I åresvis hadde jeg drømt om drivhus. Men jeg ville ikke ha de billige og da ble det aldri noe av. Drømmen var helårsdrift. Men så hadde det seg slik at jeg våren 2006 pusset opp hallen i kjelleren. Skulle legge fliser og rev dermed av det gamle vinylgulvet. Under der fant jeg vann! Da ble det nødvendige store utgifter til ny drenering bak huset og vi måtte ta opp boligkredittlån. Jammen, tenkte jeg da. Nå skal alt graves opp likevel da er det billigere å ta drivhuset i samme slengen! Bakhagen-2005Hele bakhagen var et evig kaos - en dyp hellelagt renne hvor det var rått og alltid mose, samt en gedigen krypfuru-hekk som ikke krøyp noe mer. På tross av evindelig beskjæring var det mørkt på stua pga. disse hersens furuene. Så vi var egentlig litt fornøyd med at vann i hallen valgte for oss. Det var bare å trå til. Det ble timelange søken på nettet etter et drivhus jeg var fornøyd med. Endte opp med Euro Serre fra Willab Garden i Sverige for det ble levert med hule profiler så jeg kunne isolere de, 16mm plater, ekstra forhøyet med 40cm mer takhøyde og det var kraftig og stabilt og skal tåle ev.storm. Så ble gravemaskin bestilt og det hele var igang. Hele bakhagen ble gravd opp - mye ble skrellet ned til fjell som viste seg å være flotte svaberg. De beholdt vi nakne.
Det ble bygget ringmur av isoblokker og lagt ned styroformplater i bunnen og utenfor muren 60cm ned i jorda. Lenger kom vi ikke for der støtte vi på fjellet.Bakhage2 Jeg fikk leveringsdato i Juli og bestilte en ferieuke til monteringen. I mellomtiden ble dreneringen ferdig, terrassen utvidet og ny terrasse lagt i bakhagen. Ringmuren ble ferdig og jeg la varmekabler i bonn. Et stort lass med jord ble tippet oppi. Kjøpte varmevifte og lamper på Hobbydrivhus.no så var det bare å vente – som vanlig var ingenting i rute. Det ble trøbbel med tollen på Svenskegrensa. Mailsystemet til transportfirmaet tryna – de fikk ikke sendt meg momsfaktura og når jeg ikke fikk  betalt sto varene på tollen! Så ble rotet bare værre og værre. Etter 3 uker med titals timer i telefonen og når ferieuka var over, da kom drivhuset plutselig en dag mens jeg var på jobb. Hele lasset havna nede på naboens jorde. Grei nabo med traktor var da kjekt å ha – så endelig i slutten av august sto alle delene oppe i hagen. DSC02388 Så begynte morroa – over 300 deler med tegning og anvisninger på svensk – mye rare skruenavn. Begynte med å isolere alle profilene. Skum i enden og så fylle de med isoporkuler (Zappo-refill) og så skum i enden igjen. Tok over en uke dette her, det var utrolig mange meter med profiler! Så var det montering. Klødde oss i hue i flere timer enn vi brukte på montering, tror jeg. Noen deler passet ikke inn, nye timer i telefonen til Sverige. Da haddde de faktisk sendt med deler som hørte til et annet drivhus i tillegg . Nå ble det høst og ennå var ikke montering ferdig. Vi jobba får harde livet for det var snart meldt høstregn og jeg ville ikke ha noe basseng inni der! DSC02393I månedskifte september/oktober fikk vi endelig opp taket og da jeg lirket inn den siste gummiprofilen da kom regnet og det regnet mye og lenge. Puh -vi greide det. En Oleander ble plantet i jorda som første innbygger – vi kjøpte et lite bord og tente lys – så var det å sprette champagnen inni der. Så utover høsten og vinteren begynte hagesyken og den aksellrerte med frødilla og ett-frøtilsyken. Så her begynte igrunnen historien som bare fortsetter selv om drivhuset allerede har blitt altfor lite.DSC03163 Nå har jeg telt opp over 250 forskjellige planter inni der. Det dreier seg om voldsomme akrobatikse øvelser å komme frem der om vinteren for å få stelt alle plantene.

Nå har jeg sådd over 50 frø.. til og det er noen hundre igjen i kjøleskapet......

3 kommentarer:

Anne på Moseplassen sa...

å
så kjekt før og etterbilde da! Kan godt skjønne du var lei den furua, og svalbergene var jo ett riktig godt bytte :)
16 mm plater hørtes herlig ut, skrekkelig missunnelig på alle som har drivhus jeg, her er det rettogslett ikke plass på noe fornuftig sted... jaja, kansje jeg får laget ett veggdrivhus, det er det plass til om naboene er sammarbeidsvillige..

Ninni sa...

Ikke så galt at det ikke er godt for noe :) Og SÅ fornøyd man blir etter slitsomme arbeidsøkter og mange forviklinger når alt er ferdig. Kjempefint ble det til slutt! Heldige du med drivhus :) Og fjell fant dere også, det er alltid et flott innslag i haver synes jeg.

Da vi bodde i Oslo hadde vi en diger Sembrafuru foran kjøkkenvinduet mot nord. Den tok det lille lille lyset som var der. Et utrolig flott tre, men det vokste seg så stort og bredt at det nesten touchet kjøkkenvindet og dannet en mørk vegg. Da vi fikk det fjernet kom lyset inn på kjøkkenet og vi kunne se veien og jordene på oversiden. Et godt bytte, selv om det var fælt å ta det flotte treet. Håper du får fine og milde dager med sol i drivhuset ditt fremover.

amkjers sa...

Ja jeg er heldig som hadde plass og råd til et slikt drivhus. Det gav hagegalskapen en ny dimensjon.