søndag 8. november 2009

Høst, men noen flotte blomster likevel.

Imponerende i høstmørket.  Å kunne blomstre så bra.  Nå er endelig alt klart for vinteren. Drivhuset er ferdig isolert og alle plantene er inne. Nå gleder jeg meg til å bare stelle planter og så litt  av det som skal tidlig ut neste år.                                   Dendrobium
Har bestilt LED-plantelys med fullverdig dagslys. Men det er så mange gartnere som har handlet at det ble tomt på lager. Har måttet vente i over 2 måneder, men nå her de lovet at lampen kommer til uka. Da skal det bli bedre vilkår for alle mine grønne venner.
Orkidepotte Fant disse pottene på Bauhaus i sommer. Funker ypperlig. Orkideene tørker fort nok opp etter vanning. Slutt på råtne røtter. Det er deilig – nå kan jeg vanne ofte uten å måtte passe på mengden vann. Høstens utfordring nå er å bli kvitt hvitfly, larver og rust i drivhuset. En lang høst med mye overtid har resultert i rene Pandemien av uttøy. I dag har jeg endelig fått tida til blande litt “vaksine” . Installert meg med hansker, sprayflasker, rødsprit, stor vifte,ny beskjæringssaks, myggspiral og godt mot! Prøver naturmedoder før jeg ev. må ga til innkjøp av noe mere giftige saker. Ingen planter er døde ennå – så jeg håper de lar seg redde. God høst alle samen.

3 kommentarer:

orchis sa...

Skjønn orkidé. Ser ut som en hybrid av Dendrobium nobile..? Snart ses vi! Klem V

orchis sa...

En award ligger og venter deg i min blogg.

orchis sa...

Og nå har jeg utfordret deg også... :) Klem